Gryfino to stacja kolejowa, znajdująca się w malowniczym Gryfinie, w województwie zachodniopomorskim, w Polsce. Stanowi ważny punkt na linii kolejowej Szczecin Główny – Wrocław Główny.
Warto zaznaczyć, że do 1996 roku stacja ta pełniła funkcję stacji początkowej dla linii kolejowej, która łączyła Gryfino i Pyrzyce. Fakt ten świadczy o istotnym znaczeniu komunikacyjnym tego miejsca w regionie.
Ruch pasażerski
W niniejszej sekcji omówimy ruch pasażerski na stacji kolejowej w Gryfinie, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawionych danych dotyczących liczby pasażerów.
Rok | Ilość pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 1 500 do 2 000 |
2022 | 2 000 |
Analiza wyników wskazuje na wzrost liczby pasażerów w latach 2017 do 2022, co może świadczyć o rozwijającej się infrastrukturze oraz rosnącym zainteresowaniu podróżami koleją.
Historia
Historia Gryfina jako stacji kolejowej zaczyna się w 1877 roku, kiedy to miasto zyskało połączenie kolejowe ze Szczecinem, w ramach budowy linii nadodrzańskiej. To wydarzenie było istotne, ponieważ jednocześnie Gryfino uzyskało dostęp do Wrocławia, co przyczyniło się do rozwoju komunikacji w regionie. Wkrótce stacja stała się punktem początkowym dla nowej linii łączącej Gryfino z Pyrzycami. W 1895 roku, dodano połączenie ze Swobnicą poprzez Chwarstnicę, a trzy lata później, linia została przedłużona z Chwarstnicy do Pyrzyc.
Dzięki wygodnym połączeniom, podróżni mogli również dotrzeć do Dąbia Szczecińskiego przez różne miejscowości, takie jak Stare Czarnowo oraz Kołbacz. Linia ta została otwarta w 1905 roku, jednakże zakończyła swoją działalność w 1949 roku.
Od 1983 roku na trasie do Szczecina kursują nowoczesne składy elektryczne. W dzisiejszych czasach Gryfino ma regularne połączenia do kluczowych miejscowości, takich jak Szczecin Główny, Chojna, Kostrzyna, Rzepin oraz Zielonej Góry, które obsługiwane są przez operatora Polregio. Należy jednak zauważyć, że w ostatnich latach odbywały się bezpośrednie połączenia z Wrocławiem Głównym, jednakże ta trasa została ostatnio zawieszona.
Pociągi PKP Intercity również zatrzymują się na stacji Gryfino, oferując połączenia do takich miejsc jak Zakopanego oraz Bielska-Białej, zwłaszcza w okresie ferii zimowych i wakacji. Warto podkreślić, że wszystkie te połączenia są realizowane w ramach linii nadodrzańskiej.
Budynek
Budynek dworca kolejowego w Gryfino został oddany do użytku 15 maja 1877 roku, w tym samym dniu, kiedy otwarto linię do Szczecina. Konstrukcja dworca jest ceglana, jednak w 1945 roku została dotkliwie zniszczona, a jej odbudowa odbyła się niestety bez zachowania stylu. Z uwagi na zły stan techniczny stacji, od końca 2011 roku przystąpiono do prac remontowych. Po ich zakończeniu, 15 listopada dworzec został ponownie oddany do użytku, co przyczyniło się do poprawy komfortu podróżnych oraz estetyki całego obiektu.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
W dniu 17 września 2014 roku dokonano podpisania umowy, która miała na celu opracowanie szczegółowego studium wykonalności dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Ta ambitna sieć kolejowa, znana jako SKM, planuje połączenie Szczecina z kilkoma kluczowymi miejscowościami, w tym z Policami, Goleniowem, Stargardem oraz Gryfinem.
Po intensywnych pracach 27 maja 2015 roku udostępniono już gotowe studium wykonalności, które szczegółowo opisuje działania oraz infrastrukturę, które będą niezbędne do realizacji tego projektu. Szacuje się, że realizacja Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wiązać się będzie z kosztami rzędu od 580 mln do 780 mln złotych.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska – Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Gryfino ma nowy dworzec. „Wygląda jak pałac” [zdjęcia] – gs24.pl [dostęp 23.11.2017 r.]
- igryfino.pl – Ponowne otwarcie już za tydzień [dostęp 23.11.2017 r.]
- Rys historyczny – Wrota Gryfina – portal [dostęp 23.11.2017 r.]
- Trzy warianty budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej przygotowane.
- Jaka będzie Szczecińska Kolej Metropolitalna? Powstaną cztery linie.
- Szczecińska Kolej Metropolitalna ruszy w 2021. Dziś podpisano umowę.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Plac Księcia Barnima I w Gryfinie | Most zwodzony w GryfinieOceń: Gryfino (stacja kolejowa)